کامل‌ترین نمونه قرارداد تخریب ساختمان + نکات قانونی آن

در این مقاله آریا یدک در مورد کامل‌ترین نمونه قرارداد تخریب ساختمان + نکات قانونی آن صحبت میکنیم.

تمامی سازه‌ها و ساختمان با گذشت زمان دچار فرسودگی و استهلاک خواهند شد، علاوه بر این موضوع این دسته از ساختمان‌ها تهدیدی برای ساکنان و بروز حوادث مختلف می‌باشند. همین امر باعث شده است که امروزه مهندسین به فکر راهکار باشند و ساختمان‌ها را تخریب و بازسازی انجام دهند.

تخریب و بازسازی ساختمان‌ها باید با توجه به دستورالعمل‌ها و قوانین در این راه صورت گیرد. عملیان تخریب ساختمان به سفارش کارفرما و توسط پیمانکار انجام می‌شود.

در این راه کارفرما و پیمانکار باید قرارداد پیمانکاری تخریب استاندارد را با توجه به قوانین و مقررات موجود داشته باشند. این قرارداد از جانب دو طرف باید تنظیم شود و در آن حق و حقوق قانونی نوشته شود.

نمونه قرارداد تخریب ساختمان

یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری، قرارداد تخریب ساختمان می‌باشد که در میان پیمانکار و کارفرما صورت می‌گیرد.

هدف این قرارداد تخریب یک بنا با توجه به خواسته‌هایی است که کارفرما تعیین کرده است. لازم به ذکر است قرارداد تخریب ساختمان را باید از دیگر انواع قراردادهای پیمانکاری مانند نوسازی و یا بازسازی جدا کرد.

در این قرارداد تخریب ساختمان، کارفرما قصد دارد قرارداد تنظیم تخریب بنا را با پیمانکار انجام دهد تا در آینده بتواند اقدام به نوسازی و یا بازسازی سازه را داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین نکاتی که شما در تنظیم قرارداد تخریب ساختمان باید به آن توجه داشته باشید این است که بنای مورد نظر شما در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت نشده باشد.

در صورتی که بنا در این فهرست قرار گرفته باشد و شما آن را تخریب کنید با توجه به ماده 558 و 560 قانون مجازات اسلامی، جرم تخریب توسط قانون‌گذار اعلام خواهد شد. فاعل جرم حسب می‌شود و با توجه به مجازات‌های موجود محکوم خواهد شد.

کلیه عملیات تخریب ساختمان …… (نام آن) به نشانی ……… شماره ثبتی……. پلاک ……… و همچنین دسته بندی و چیدمان آجرها و آهن آلات سالم حاصل از فرایند تخریب.

نمونه قرارداد تخریب ساختمان

مشخصات طرفین در نمونه قرارداد تخریب ساختمان

هنگامی که شما قصد دارید قرارداد تخریب ساختمان را داشته باشید همانند دیگر قراردادها باید بند مربوط با مشخصات طرفیت در آن نوشته شود.

این امر باعث می‌شود که مشخصات هویتی طرفیت اعم از نشانی، شماره تماس و… در متن قرارداد آورده شود. هدف از این عمل تا در صورت تأخیر و یا نقض در انجام تعهدات امکان دسترسی و ردیابی هر یک از طرفین وجود داشته باشد.

این امر به طرفین این امکان را می‌دهد تا با انجام استعلام‌های لازمه از مراجع ذی‌صلاح دست یابی به نشانی‌ها امکان‌پذیر باشد.

آقا/ خانم/ شرکت ……… به مدیریت/ نمایندگی …… به شماره ملّی/ شماره ثبتی …… به نشانی …….. شماره تلفن ثابت ……. و شماره همراه ……. می‌باشد.

آقا/ خانم/ شرکت ……… به مدیریت/ نمایندگی …… به شماره ملّی/ شماره ثبتی …… به نشانی …….. شماره تلفن ثابت ……. و شماره همراه ……. می‌باشد.

موضوع نمونه قرارداد تخریب ساختمان چیست؟

برای آن که شما را با نمونه قرارداد تخریب یک سازه بیشتر آشنا کنیم بهتر است در ابتدا تعریف قانونی تخریب در مبحث 12 مقررات ملی را برای شما بیان کنیم.

با توجه به این قانون هر نوع عملیاتی که باعث جدا کردن مصالح ساختمانی برای حذف کردن، تعمیر، نوسازی، بازسازی و مرمرت بخش و یا کل بنا صورت گیرد تخریب نام دارد.

امروزه عملیات تخریب با استفاده از شیوه‌های جدید اعم از ماشین آلات و یا به صورت دستی صورت می‌گیرد.

بعد از تخریب بقایای مصالح ساختمانی که فرسوده شده‌اند نیز به مکان‌های دیگر انتقال داده می‌شوند. بهتر است قبل از آن که قرارداد تخریب بنا تنظیم شود با پیمانکار در خصوص چگونگی انجام تخریب، انتقال مصالح سالم و فرسوده ساختمان و… به توافق برسید

بیشتر بخوانید: چند نوع روش تخریب ساختمان وجود دارد

موضوع نمونه قرارداد تخریب ساختمان چیست؟

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد تخریب ساختمان

هر دو طرف قرارداد یعنی پیمانکار و کارفرما می‌توانند با توجه به توافق‌هایی که انجام داده‌اند و دستورالعمل‌های موجود قانونی حد و ثغور تعهدات خود را در قرارداد تنظیم کنند.

این امر به طرفین این امکان را می‌دهد تا در صورتی که یکی از این طرفین تعهد را نقض کرد، قرارداد متوقف شود.

برخی از این تعهدات به شرح زیر هستند، لازم به ذکر است شما می‌توانید برخلاف برخی از این موارد نیز قرارداد را تنظیم کنید:

  • تعهدات کارفرما

یکی از اصلی‌ترین تعهداتی که کارفرما از ابتدای تخریب بر عهده دارد مربوط به دریافت مجوزهای تخریب از شهرداری می‌باشد.

در صورتی که مجوز را دریافت کرد باید نسخه‌ای از این مجوز را در اختیار پیمانکار قرار دهد. بعد از اتمام هر مرحله از تخریب با توجه به ضوابطی که در قرارداد تعیین شده است کارفرما موظف است که مبلغ درج شده را به پیمانکار ارائه دهد.

تمامی هزینه‌های مالی برای تخریب ساختمان اعم از هزینه برق، هزینه آب، گاز و… بر عهده کارفرما خواهد بود.

از طرفی هزینه‌های عملیات تخریب، مکان استراحت کارگران، ارائه تجهیزات و.. نیز باید توسط کارفرما صورت گیرد.

  • تعهدات پیمانکار

یکی از اصلی‌ترین تعهداتی که پیمانکار در این راه دارد، فراهم کردن محل کارگاه پروژه، جمع آوری این مکان خواهد بود. از دیگر تعهدات پیمانکار می‌توان به امور فنی و ایمنی این پروژه اشاره کرد. برخی از وظایف پیمانکار می‌توان به جمع آوری مصالح، انتقال مصالح ساختمان به مکان مورد نظر، آغاز تخریب به صورت طبقه‌ای و.. اشاره کرد. لازم به ذکر است در حین انجام پروژه هر نوع انتقال قرارداد پیمانکاری به شخص دیگر بر خلاف تعهدات قراردادی به شمار خواهد رفت.

بهتر است در هنگام تنظیم قرارداد تخریب ساختمان در خصوص مبلغ و نوع پرداخت آن توافق کنید.

هزینه کل اجرای پروژه به ارزش ……. ریال محاسبه می‌گردد که شامل کلیه عملیات تجهیز ابزارآلات و وسایل نقلیه، نیروی انسانی و … می‌باشد.

…… درصد از مبلغ کل قرارداد به ارزش …… ریال پس از جداسازی تجهیزات ساختمان پرداخت می‌گردد.

. ….. درصد از مبلغ کل قرارداد به ارزش …… ریال پس از تخریب سقف و دیوار طبقات پرداخت می‌گردد.

. …… درصد از مبلغ کل قرارداد به ارزش … ریال پس از دسته بندی مصالح قابل استفاده و قابل فروش پرداخت می‌گردد.

…… درصد از مبلغ کل قرارداد به ارزش … ریال پس از آماده سازی محوطه جهت خاک‌برداری پرداخت می‌گردد.

…… درصد از مبلغ کل قرارداد به ارزش … ریال پس از انجام نهایی و تحویل کار به کارفرما پرداخت می‌گردد.

از هر پرداخت مبلغ … درصد بیمه، ……… درصد مالیات و …… درصد حسن انجام کار کسر خواهد شد.

مطلب پیشنهادی : قبل از تخریب ساختمان چه اقداماتی باید انجام شود 

مدت انجام عملیات در نمونه قرارداد تخریب ساختمان

مدت انجام عملیات در نمونه قرارداد تخریب ساختمان

در قرارداد تخریب ساختمان شما موظف هستید که تاریخ شروع عملیات و خاتمه یافتن آن را به صورت دقیق ذکر کنید. یکی از آثار تعیین این مدت در قرارداد می‌توان به پرداخت بهای پیمانکار و میزان خسارت‌های دیرکرد آن اشاره کرد.

در این صورت طرفیت می‌توانند در خصوص ضمانت اجرای دیرکرد انجام پروژه توسط پیمانکار تصمیم گیری کنند و نتیجه توافق را در قرارداد ذکر کنند.

مدت کامل انجام پروژه ……….. روز کاری بوده و تاریخ شروع قرارداد ………… و تاریخ خاتمه قرارداد …………… می‌باشد.

مراحل تخریب یک ساختمان قدیمی در قرارداد پیمانکاری تخریب مراحلی که برای تخریب یک ساختمان فرسوده و کلنگی باید انجام داد و در قرارداد نیز ذکر باید شود به شرح زیرند:

درخواست قطع آب، برق، گاز از طرف اداره‌های مربوطه ساخت و ایجاد حریم ایمن با توجه به قوانین و مقررات ملی ساختمان سازی
جدا کردن شیشه‌ها، درب‌ها، پنجره‌ها از تمامی دیوارها
جدا کردن و تفکیک تمامی تیر آهن‌های سازه
تخریب کردن طبقات از بالاترین نقطه به طبقات پایین‌تر
و….

نحوه تخریب ساختمان با استفاده از قطعات چکش هیدرولیکی و قرار دادن آن در قرارداد تخریب

همان طور که در بالاتر ذکر شد یکی از راه‌هایی که می‌توان تخریب ساختمان را انجام داد با استفاده از ماشین آلات مختلف می‌باشد.

چکش هیدرولیکی یکی از ماشین آلاتی است که به صورت دستی و پاور تولید شده و پیمانکاران با استفاده از آن در بسیار از کشورهای جهان و ایران از آن برای تخریب انواع بنا استفاده می‌کنند.

امروزه قطعات چکش هیدرولیکی توسط تولید کننده‌های ایرانی تولید می‌شوند که پیمانکاران با استفاده از آن بسیار راحت‌تر از قبل تخریب بنا را انجام می‌دهند. این قطعات در بهترین و مرغوب‌ترین مواد و متریال‌های اولیه تولید شده است، دارای استانداردهای لازمه و مورد تأیید شهرداری می‌باشد که می‌توانید استفاده از قطعات چکش هیدرولیکی را در قرارداد تخریب ساختمان قید کنید.

برخی از اصلی‌ترین قطعات چکش هیدرولیکی که به شما در تخریب راحت‌تر کمک خواهد کرد عبارت‌اند از:
  • قلم گیر
  • بوش
  • سیلندر
  • پیستون
  • هد بالایی
  • ریگلاتور
  • آکومولاتور
  • پیچ کوتاه و بلند
  • سوپاپ تنظیم پیکور
  • Front head سندان ( سندون )

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *