لودر بکهو و انواع آن

لودر بکهو

لودر بکهو یک نوع ماشین صنعتی است که در شمار لودرها و بیل‌های مکانیکی طبقه‌بندی می‌شود. این دستگاه را می‌توان در اندازه‌ها و مدل‌های مختلفی مشاهده کرد که در پروژه‌های متعدد از کشاورزی گرفته تا فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. آریا یدک در ادامه به معرفی این دستگاه میپردازد.

معرفی لودر بکهو

این دستگاه به‌صورت ترکیبی از لودر Loader و بیل مکانیکی BackHoe تشکیل شده است. در قسمت جلویی آن یک لودر و در عقب آن هم یک بیل مکانیکی یا اصطلاحا کانال‌کن قرار دارد. با وجود این ترکیب اندازه کلی این ماشین صنعتی در مقایسه با هرکدام از اجزای تشکیل‌دهنده (لودر و بیل مکانیکی، به‌صورت جداگانه) کوچک‌تر از آن‌ها ساخته می‌شود؛ ولی با برخورداری از این ساختار قادر به انجام هر دو کاری است که این اجزا به‌تنهایی آن‌‌ها را انجام می‌دهند.

کاربردهای لودر بکهو

زمینه‌های مختلفی را می‌توان نام برد که دستگاه فوق در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از کاربردهای این ماشین کارآمد را در ادامه معرفی می‌کنیم.

• پروژه‌های کشاورزی و باغداری

باید تصریح کرد که به‌دلیل کوچک بودن اندازه بیل این لودر، رایج‌ترین زمینه استفاده آن در زمین‌های کشاورزی و کاربردهای زراعی است که با حجم کوچک خود به‌راحتی می‌تواند در بین درختان باغ‌ها حرکت کند.

• پروژه‌های عمرانی

عرصه دیگر استفاده از این دستگاه را پروژه‌های کوچک عمرانی تشکیل می‌دهد.

• عملیات خاک‌برداری

لودر بکهو درزمینه خاک‌برداری از مناطق و نواحی مختلفی به بهره‌برداری می‌رسد که دارای خاک نرم هستند و حجم کمی از آن باید برداشته شود. عملکرد آن در این خصوص بسیار موثری صورت می‌گیرد.

• بارگیری کامیون‌ها

این ماشین برای بارگیری کامیون‌ها نیز کارآمدی زیادی دارد؛ زیرا هم از سرعت بالایی برای انجام این کار برخوردار است، هم کار با آن بسیار راحت است. دلیل بعدی نیز به حجم کم و اندازه کوچک آن ربط دارد که امتیاز بزرگی برای انجام چنین عملیاتی محسوب می‌شود.

• انجام لای‌روبی

این دستگاه یک باکت کوچک دارد که آن را برای انجام لای‌روبی بسیار مناسب و موثر می‌سازد. وجود این قسمت را به‌عنوان کاربری ویژه آن می‌شناسند.

• کندن کانال

برای حفر کانال‌های مخصوص به‌منظور تعبیه لوله‌های مختلف هم باید از لودر بکهو کمک گرفت که با بیلی که در اختیار دارد، به‌طور تخصصی می‌تواند در این زمینه همکاری کند. کارآمدی این دستگاه در کوچه‌های تنگ و باریک که انجام عملیات حفر کانال به‌سختی در آن‌ها انجام می‌شود، قابل اعتنا و تحسین‌برانگیز است.

• حمل لوله درصورت نیاز

وقتی وسایل مناسب حمل برای جابه‌جایی لوله‌ها وجود نداشته باشد، این ماشین همچون نیروی کمکی موثری وارد میدان می‌شود و می‌توان کاملا روی همکاری‌اش حساب باز کرد.

بیشتر بخوانید: افزایش راندمان کارچکش هیدرولیکی

اجزای لودر بکهو

اجزای تشکیل‌دهنده لودر بکهو

این دستگاه با کاربری‌های بسیار مفید از چندین بخش اصلی و شیشه لودر ساخته می‌شود. این اجزا موارد زیر را در بر می‌گیرند:

بیل مکانیکی

یکی از دو بخش اصلی دستگاه را بیل مکانیکی تشکیل می‌دهد که در قسمت عقب ماشین جای می‌گیرد. عملکرد این جزء همانند دیگر بیل‌های مکانیکی است با این تفاوت که این بیل از سیستم هوشمند برای برگشت به عمق حفاری بهره می‌برد. با وجود این امتیاز وقتی ماشین پس از خاک‌برداری بیل را تخلیه می‌کند، دوباره به‌صورت اتوماتیک به محل تخلیه باز می‌گردد.

این بیل می‌تواند زاویه‌ای به‌اندازه مثبت و منفی 60 درجه با افق بسازد و تا ارتفاع 5 متر بالا برود. حجم جام بیل‌ها نیز در دستگاه‌های مختلف با هم متفاوت است و از حداقل 07/0 مترمکعب تا حداکثر آن 5/0مترمکعب را شامل می‌شود.

لودر

بخش مهم و اصلی دیگری که در لودر بکهو وجود دارد و در نام آن نیز کاملا مشخص است، لودر نام دارد که عملکردی آن به دیگر لودرها شباهت دارد. ظرفیت جام آن‌ها از حداقل 76/0 مترمکعب تا حداکثر 19/1 مترمکعب را در بر می‌گیرد. این جام‌ها می‌توانند عملیات حفر را تا ارتفاع بین 5/2 تا 5/4 متر انجام دهند. اندازه‌های ذکرشده از پای لودر در نظر گرفته می‌شوند. برخورداری از این توانایی به دستگاه اجازه می‌دهد تا در تخلیه بار را به کامیون‌ها و دیگر وسایل و ماشین‌های انتقالی موفق باشد.

لودرهای این ماشین صنعتی را می‌توان براساس نوع جام آن‌ها به چند دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

  •  جام یونیورسال
  •  جام حفاری عمومی
  •  جام صخره‌کنی

موتور

این بخش مهم و نیرومند با قدرتی به‌اندازه 150 اسب بخار لودر بکهو را به حرکت و فعالیت وا می‌دارد و خود نیز با استفاده از 4 سیلندر کار می‌کند. مقدار روغن مورد نیاز برای فعالیت این موتور بین 8 تا 15 لیتر تعیین شده است. سوخت آن نیز به حجمی حدودا بین 130 تا 160لیتر نیاز دارد.

سیستم هیدرولیکی

این بخش در دو قسمت لودر و بیل مکانیکی توزیع شده است که در هرکدام 2 سیلندر هیدرولیکی فعالیت می‌کند. جزء دیگر این سیستم مهم را پایه‌های تعادل دستگاه تشکیل می‌دهند، هرکدام از آن‌ها نیز یک سیلندر دارند. یک یا دو پمپ هیدرولیکی هم برای راه‌اندازی این سیستم در دستگاه تعبیه می‌شود. برای خنک کردن روغن هیدرولیک نیز به سیستم مناسب و ویژه‌ خنک‌کننده نیاز است که پیش‌بینی آن در ساخت ماشین صورت می‌گیرد.

درنهایت یک سیستم هوشمند کنترل فشار را به دست دارد که هر لحظه در حین اجرای عملیات این کار را انجام می‌دهد.

پایه‌های تعادل

عملکرد دو بخش که درواقع دو وسیله مختلف در یک ماشین صنعتی است، در هنگام اجرای عملیات، تعادل دستگاه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و احتمال دارد آن را بر هم بزند. برای پیشگیری از این خطر و به‌منظور حفظ تعادل، در طرفین ماشین پایه‌های تعبیه شده‌‌اند که درزمان فعالیت بیل مکانیکی به کار می‌افتند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع لودر بکهو

انواع لودر بکهو

دستگاه‌های فوق در انواع متفاوتی تولید می‌شوند که هرکدام براساس کارکرد و ویژگی‌هایی که دارند، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. مدل‌ها یا انواع رایج آن‌ها را به شرح ذیل می‌توان معرفی کرد:

بکهو ثابت

این مدل از ساختار کاملی شامل هر دو بخش لودر و بیل تشکیل می‌شود و به همین دلیل نسبت به انواع دیگر از توان بالاتری برخوردار است. محور این دستگاه به‌صورت ثابت عمل می‌کند و امکان چرخش 180 درجه را دارد.

بکهو تمام گردان

در این مدل فرانت لودر و کابین وجود ندارد. بخش گرداننده دستگاه در آن بالای محور عمودی قرار می‌گیرد و امکان چرخش تا 270 درجه را دارد. شناسه دیگر این دستگاه عدم برخورداری از قابلیت کشویی شدن است؛ همچنین عمق حفاری در آن نیز به‌اندازه مدل‌های دیگر لودر بکهو نیست.

شاید برایتان جالب باشد: فناوری روز در تولید پیکور

بکهو لودر کشویی مکانیکی

اگر نوع ثابت دستگاه را در نظر بگیریم و قابلیت کشویی شدن محور گردان را به طرفین آن اضافه کنیم به‌طوری که از منتهی‌الیه راست بدنه تا منتهی‌الیه چپ را در بر بگیرد، یک دستگاه کشویی مکانیکی خواهیم داشت که در بسیاری از مواقع در جای‌جای شهرها شاهد انجام عملیات آن‌ها بوده‌ایم؛ زیرا رایج‌ترین نوع این دستگاه است که در محیط‌ها و پروژه‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بکهو لودر کشویی هیدرولیکی

این نوع را می‌توان شکل کامل‌ترشده و همراه با قابلیت‌های بیشتر مدل کشویی مکانیکی به‌حساب آورد، به این ترتیب که قابلیت کشویی شدن محور گردان در آن بسیار راحت‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد و این کار را به‌صورتی انجام می‌دهد که به سطوح آسفالت خیابان‌ها آسیبی وارد نشود. مجموع این قابلیت‌ها، زمینه‌های استفاده از این دستگاه را بسیار افزایش داده است.

جمع‌بندی

لودر بکهو به‌عنوان یک ماشین صنعتی از دو بخش مجزا و اصلی تشکیل می‌شود که هرکدام به‌تنهایی یک وسیله کارآمد به‌شمار می‌آیند. این بخش‌ها شامل لودر و بیل مکانیکی هستند که اولی در قسمت جلوی دستگاه و دومی یعنی بیل در قسمت عقب آن جای می‌گیرند و درزمان مناسب عملکرد موثری از خود نشان می‌دهند. انواع مختلفی از این ماشین صنعتی تولید می‌شوند که درزمینه‌های مختلف به‌ویژه در کشاورزی و باغداری کاربرد موثری دارند. نقش دیگر آن‌ها در پروژه‌های کوچک شهری و به‌طور خاص در عرصه کانال‌کشی نیزی به کار می‌روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *