بیل مکانیکی چیست ؟

یکی از ماشین های سنگین عمرانی و مهندسی، بیل مکانیکی نام دارد. این دستگاه از اجزای مختلفی از جمله دکل، استیک، باکت، کابین گردان و چرخ لاستیک تشکیل شده است. برای شناخت بهتر این ماشین، شما را دعوت می کنیم تا پایان این مطالب همراه ما باشید:

قابلیت بیل مکانیکی چیست ؟

در جواب سوال بیل مکانیکی چیست باید بگوییم که بیل مکانیکی جزو ادوات پر کاربرد در مهندسی عمرانی است. روی این ماشین می توان مته، چکش، سنگ جت، قیچی فلز بر، چنگک و … را به راحتی نصب نمود. برای تخریب بناهایی که نمی توان برای تخریبشان از مواد منفجر کننده و کمپرسور استفاده کرد، می توان از چکش هیدرولیکی یا پنوماتیک استفاده نمود. اگر بخواهیم بیل مکانیکی را با لودر مورد بررسی قرار دهیم، می توان بیان کرد، لودر وسیله ای ارزان قیمت تر نسبت به بیل مکانیکی برای خاک ورزی خاک های نرم است، اما بیل مکانیکی گزینه مناسب تری برای ساخت سازهای شهری است؛ چراکه استفاده از لودر ممکن است باعث ایجاد رانش شود.

کاربرد بیل مکانیکی

به طور کلی این ماشین دارای کاربردهتی متعددی است که برخی از آن ها عبارتند از:

  • حمل مواد متعدد
  • حفر کانال، گودال، زیرسازی
  • تخریب
  • برش توسط ادوات هیدرولیکی
  • معدن کاری
  • گودبرداری برای ساخت و سازهای مختلف
  • خاک برداری
  • مسطح کردن سطح زمین
  • لایه روبی رودخانه
  • برف روبی
  • پاک سازی جاده ها
  • از بین بردن سنگ ها محکم در مسیر تردد ماشین درون جاده

کاربرد بیل مکانیکی

ترکیبات بیل مکانیکی چیست و کاربردهای آن

در آریا یدک بیل های مکانیکی نیز مانند هر ادوات دیگری دارای تجهیزات و ترکیبات مختلفی می باشد، که ما در بخش زیر به طور اختصاصی به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  1. بکهو لودر: بکهو لودر ترکیبی از بیل مکانیکی و لودر است که نام دیگر آن جام معکوس است.
  2. بیل مکانیکی با سیستم کابلی: این ماشین یک اتاقک گردان دارد که روی آن چرخ ها نصب شده است. این بیل دارای دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی است.
  3. بیل کششی یا دراگ لاین: این بیل از یک اتاقک فرمان، چرثقیل، کابل های لازم جهت کنترل و جام بیل کششی تشکیل شده است. از این بیل در موارد متعددی و همچنین در سطوح بالا و پایین اتکا استفاده می شود. از این بیل جهت حفر، کانال زنی و لوله گذاری استفاده بسیار زیادی می شود. این ماشین دارای مزایای متعددی است که مهم ترین این مزایا زمان کوتاه سیکل کاری است.
  4. بیل های جام جلو: این نوع ماشین در نوع متفاوت چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری وجود دارد که از آن ها برای حفاری های بالای سطح زمین و بارگیری کامیون ها استفاده می شود. این بیل ها به دلیل کاربردی که دارند، در قسمت جلویی ماشین نصب می شوند. مصالحی که قرار است توسط این نوع ماشین حفر شود، باید به صورت عمودی باشند تا حفر آن ها بدون دردسر آن چنانی صورت گیرد.

این بازو و جام که روی ماشین نصب می شوند حدودا یک سوم وزن کل ماشین را به خود اختصاص می دهند. معمولا سرعت این ماشین بسیار کم است و در زمان استفاده تعادل خود را حفظ می نمایند.

  1. بیل منقاری یا همان چنگک: بیشترین استفاده از این نوع بیل ها در حفاری های قائم، پرده های آب بند، گودال ها، جابجایی و حمل مواد کنده شده مانند شن و ماسه، انجام عملیاتی مثل لایه روبی، حمل بار و… است.

معرفی قطعات بیل مکانیکی

بیل مکانیکی چیست ؟ بیل مکانیکی مانند هر ماشین دیگری دارای قطعاتی است که جای گذاری درست آن ها در کنار یکدیگر باعث کارکرد صحیح ماشین می شود. به طور کلی باید گفت قطعات بیل مکانیکی بسیار متعدد هستند که ما در بخش زیر آن ها را در شش دسته مختلف تقسیم بندی و معرفی خواهیم کرد.

  1. قطعات موتوری: بوش، تسمه سفت کن، رینگ، سیت دود و هوا، پیستون.
  2. قطعات هیدرولیک: شارژ پمپ، روتاری گروپ پمپ مادر، بالانسر پمپ هیدرولیک، پیستون هیدرولیک، رلیف شارژ پمپ.
  3. سیل کیت: کیت شیر کنترل، کیت تعمیر جک استیک، اویل رینگ، کیت جک بالابر، کیت پمپ هیدرولیک
  4. قطعات پمپ آنژکتور: سیت پمپ آنژکتور، المنت پمپ آنژکتور، پلانچر پمپ آنژکتور، سوزن آنژکتور.
  5. زیربندی بیل مکانیکی چیست ؟: قطعات زیر انواع ناخن های باکت، فنر زنجیر سفت کن، باکت، سرندی، رولیک، پیچ کفشگ، ریپر.
  6. فیلتر و اگزوز: فیلتر گازوئیل، خاک گیر هواکش، فیلتر المنت، فیلتر روغن، فیلتر آب، پیش فیلتر فن دار، فیلتر هیدرولیک، انواع اگزوز، خرطومی اگزوز.

قطعات بیل مکانیکی

شش مورد بالا دسته بندی قطعات بیل مکانیکی هستند که هر دسته شامل مواردی می باشد که در کارکرد این ماشین نقش موثری دارند.

تجهیزات کاربردی بیل مکانیکی 

یکی از ابزار آلات کاربردی در ماشین های صنعتی، شیشه بیل مکانیکی است. به طور مثال می توان به ماشین چکش هیدرولیکی اشاره نمود. در این ماشین در بخش کابین، از شیشه بیل مکانیکی استفاده شده است. از دیگر این تجهیزات می توان به زیر بندی بیل مکانیکی اشاره کرد که برای بلدوزر و چرخ زنجیری کاربرد دارند. شیشه های بیل مکانیکی دارای انواع مختلفی هستند که برای ماشین های مختلفی به کار می روند.

معرفی انواع بیل مکانیکی

  • بیل مکانیکی زنجیری: این نوع بیل مکانیکی برای تراشه ها، ساختمان ها، سوراخ ها و… به کار می رود. بیشترین استفاده از این بیل مکانیکی در خاک های نرم است.
  • بیل مکانیکی کششی: از این نوع بیل مکانیکی برای حفر سطوح بالاتر از ماشین استفاده می شود. باتوجه به بازوی طویلی که این ماشین ها دارند، از این نوع بیل ها برای حفاری های عمیق استفاده می کنند.
  • بیل مکانیکی چرخ لاستیکی: بیشترین استفاده از این نوع ماشین در ساخت ساز جاده، مسکن و شهر است. بیل مکانیکی کششی از نظر قیمت گران تر از نوع زنجیری است.

سخن آخر

بیل مکانیکی یکی از ادوات سنگین مهندسی عمران است. این ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شده است. روی این ماشین می توان تجهیزات مختلفی مانند مته، قیچی فلز بر، چنگک و … به کار برد. از بیل مکانیکی برای حمل و نقل، تخریب، معدن کاری، لایه روبی، برف روبی و… استفاده می شود. بیل مکانیکی دارای قطعات و انواع مختلفی است که قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر باعث کارکرد صحیح بیل مکانیکی شده است. از این که تا پایان این مطالب ما را همراهی کردید، متشکریم.

بیشتر بخوانیم: انواع خدمات خودرو سنگین آرای یدک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *