روش های خرد کردن و شکستن سنگ های بزرگ

خرد کردن و شستن سنگ های بزرگ را می توان با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام داد. این فعالیت برای انجام امورات مختلفی از جمله حمل آسان تر صورت می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع از شما دعوت می شود حتما تا پایان این مطالب ما را همراهی کنید:

راه های شکستن سنگ

سنگ شکن ها دارای انواع متفاوتی هستند که امروزه در صنایع مختلفی از آن ها استفاده می شود، به همین دلیل انتخاب سنگ شکن دارای اهمیت فراوانی است. یکی از بهترین و مطمئن ترین سنگ شکن ها، کتراک است که به کمک آن می توان سنگ ها را به قطعات متعددی تقسیم نمود. امروزه از کتراک برای خرد و شکستن سنگ های بزرگ استفاده های فراوانی می کنند.

کتراک چیست؟

کتراک نوعی پودر خاکستری است که قابلیت حل شدن در آب را دارد. وزن این پودر چیزی حدود ۱.۴ تن است. از این ماده به عنوان مواد غیر منفجره جهت خرد کردن و شکستن سنگ های بزرگ استفاده می کنند. عملکرد این پودر به گونه ای است که نیروی کششی به سنگ وارد می کند و باعث تخریب و شکستن می گردد، به همین علت است که از این ماده در خرد کردن سنگ ها بیشترین استفاده می شود. از کتراک برای تخریب بتن، راک تن، سنگ و… استفاده های زیادی می شود. 

روش های تخریب و خرد کردن سنگ

در گذشته با گسترش ساخت و ساز و تونل ها نیاز به سنگ شکن قوی بسیار بیشتر از قبل احساس می شد. به همین دلیل تلاش های زیادی جهت تولید یک سنگ شکن قوی صورت گرفت تا اینکه یک سنگ شکن بسیار قوی به نام کتراک تولید شد.

کتراک و شکستن سنگ

در حال حاضر روش های متعددی وجود دارد که با استفاده از آن ها بتوان سنگ ها را خرد و متلاشی نمود. از جمله این روش ها می توان به دستگاه اسپلیتر، راکتون، مواد منفجره و کتراک اشاره کرد. در این میان کتراک راحت ترین روش برای خرد کردن و شکستن سنگ های بزرگ است. البته لازم است بدانید با توجه به سنگ مورد نظر باید روشی خاص در میان دیگر روش ها انتخاب کرد. با استفاده از روش های گفته شده می توان بتن و ساروج را نیر به تکه ها مختلف تقسیم نمود.

کاربرد کتراک

از کتراک در موارد متعددی استفاده می کنند از جمله مهم ترین این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معدن
  • راه سازی
  • ساختمان سازی
  • تخریب صخره ها
  • تخریب انواع سنگ ها
  • تونل سازی

بیشترین استفاده از کتراک در ۶ مورد بالا است که باعث سهولت کار می شود. اما چرا در میان روش های دیگر کتراک بیشتر مورد توجه است؟ کتراک فاقد آلودگی صوتی و مواد منفجره است، به همین خاطر نزد مردم طرفداران بسیار زیادی دارد. از کتراک نیز می توان در مناطق مسکونی با شرایط آب و هوایی مختلف نیز استفاده کرد.

برای استفاده از کتراک باید در برابر هر سه کیلو کتراک یک کیلو آب اضافه شود تا بتوان از آن ها استفاده کرد. از نظر محققان دمای این مواد باید چیزی بین ۱۵ الی ۴۵ درجه سانتی گراد باشد. برای مخلوط کردن آب با کتراک باید از ظروف پلاستکی استفاده شود، پس از مخلوط کردن آب با پودر کتراک یک مخلوط دوغاب مانند به دست می آید که قابل استفاده کردن است.

روش استفاده از کتراک

قبل از استفاده کردن از این مواد باید روی سنگ مورد نظر تعداد مشخصی سوراخ ایجاد شود. بهتر است عمق این سوراخ ها بین اعداد ۴۰ تا ۸۰ میلی متر باشد، فاصله این سوراخ ها نیز باید بین ۱۵ الی ۳۵ باشد. درون این سوراخ ها را ابتدا باید با کتراک از قبل آماده شده پر کنید، سپس قسمت بیرونی سوراخ را با مقداری پودر گچ بپوشانید. چند نکته مهم که مانع ایجاد مشکل در زمان خرد کردن سنگ می شود عبارت است از:

  1. هنگام استفاده از این ماده و خرد کردن سنگ حتما از دستکش و عینک استفاده کنید؛ چراکه گاز موجود در این مواد ممکن است خطرناک باشد.
  2. زمان مخلوط کردن کتراک با آب حتما از ظروف پلاستیکی کاملا تمیز استفاده کنید؛ چرا که وجود مواد چرب باعث اختلال در کارکرد مواد می شود.
  3. برای استفاده از این مواد سعی کنید قبل از طلوع آفتاب این فعالیت را انجام دهید.
  4. حتما در زمان استفاده از کتراک از سنگ مورد نظر فاصله بگیرد.
  5. در صورت فرو رفتن این مواد درون چشم هایتان سریعا چشم خود را با آب شستشو دهید، سپس جهت اطمینان به پزشک مراجعه کنید.

کتراک و چکش هیدرولیکی

مزایای کتراک

کتراک مانند هر مواد دیگری دارای مزایایی است که ما در بخش زیر به طور مختصر به آن ها خواهیم پرداخت:

  • عدم نیاز به استفاده از مواد منفجره: کتراک در دسته مواد منفجره قرار نمی گیرد.
  • آسانی حمل و نقل: این مواد در بسته بندی های مختلف و یکسان قرار دارد و به راحتی قابل حمل است.
  • سازگاری با محیط زیست: مواد منبسط شده درون کتراک دارای مواد معدنی است و باعث آسیب به محیط زیست نمی شود.

چکش هیدرولیکی

چکش هیدرولیکی وسیله است که بیل مکانیکی را برای شکستن سنگ آماده می کند. مهم ترین کاربرد چکش هیدرولیکی خرد کردن و شکستن سنگ های بزرگ، بتن، کوه، اسفالت و…  است. این وسیله در انواع متفاوتی تولید و وارد بازار می شود.

سخن آخر

سنگ شکن نوعی ماشین است که از آن جهت خرد کردن و شکستن سنگ های بزرگ استفاده می شود. امروزه شکستن سنگ، ایجاد تونل و ساخت و ساز و ایجاد جاده، جزو اموراتی است که نیاز به سنگ شکن قوی دارد. امیدوارم از مطالعه این مطالب اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید.

سنگ شکن ها دارای انواع مختلفی هستند و در صنایع متفاوتی به کار برده می شوند.

برای خرد کردن و شکستن سنگ های بزرگ از روش های مختلفی استفاده می شود. مهم ترین روش جهت خرد کردن سنگ ها استفاده از کتراک است. استفاده از کتراک دارای مزایایی است که باعث پرطرفدار تر شدن این روش نسبت به دیگر روش ها شده است.

امیدواریم این مطالب از سایت آریا یدک توانسته باشد میزان اطلاعات شما در مورد این موضوع را افزایش دهد، سپاس از این که تا پایان همراه ما بودید.

بیشتر بخوانید: قیمت چکش هیدرولیکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *