تخریب ساختمان بتنی

با نوسازی تدریجی شهرها و مناطق مسکونی، خیلی از افراد به فکر تخریب ساختمان بتنی خود افتاده اند. تخریب ساختمان و جایگزینی آن با یک ساختمان چند طبقه نوساز، ایده خوبی به نظر می رسد. اگر شما هم به فکر نوسازی منزل خود هستید، برای آشنایی بیشتر با روش ها و ابزار تا انتها مقاله آریا یدک با ما همراه باشید.

روش های تخریب ساختمان بتنی

امروزه تخریب ساختمان های بتنی در سراسر دنیا با روش های مختلفی انجام می شود. چند مورد از این روش ها عبارت اند از :

1- تخریب ساختمان بتنی با روش انفجار: از این روش زمانی استفاده می شود که نیاز به تخریب ساختمان در کوتاه ترین زمان ممکن به علت فرسودگی زیاد باشد. ابتدا لازم است محل دقیق جایگذاری ماده منفجره مشخص شود. همچنین حریم ساختمان مشخص شده و از انجام هرگونه تردد در اطراف آن جلوگیری شود.

2- تخریب ساختمان های بتنی به روش مکانیکی: در این روش از ماشین آلات قدرتمندی هم چون پیکور برای تخریب استفاده می شود. قطعات پیکور در انواع مختلف آن، متفاوت هستند. در صورت استفاده نادرست و غیراصولی از آن، قطعات پیکور نیاز به تعویض پیدا خواهند کرد.

3- تخریب ساختمان به روش دستی بالا تا پایین: به دلیل سبک خاص این روش، تنها برای ساختمان های با ارتفاع کمتر از 20 متر کاربرد دارد. در این متد از ابزارآلات سبک دستی استفاده می شود. ابتدا عناصر به سمت خارج ساختمان مانند بالکن و سپس سایر اجزای داخلی ساختمان تخریب می شوند.

روش های تخریب ساختمان بتنی

هزینه تخریب ساختمان بتنی

هزینه نهایی تخریب یک ساختمان به عوامل متعددی بستگی دارد. به همین دلیل شاهد تنوع ارقام اعلام شده از سوی منابع مختلف هستیم. طبیعتا هر چقدر متراژ یک ساختمان و یا تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد، تخریب آن وقت و هزینه بیشتری را می طلبد.  هرچقدر ساختمان بتنی ما قدیمی تر باشد، به سبب سست تر بودن عناصر به کار رفته در آن هزینه تخریب کمتری خواهد داشت. ماشین آلات و دستگاه های به کار رفته در تخریب ساختمان بتنی، مانند پیکور و سایر ایزارها نیز یک عامل مهم محسوب می شود.

تخریب ساختمان های بتنی به کمک روش های دستی

به جهت گسترده بودن استفاده از روش تخریب دستی، در این قسمت سعی کرده ایم شما را با آن بیشتر آشنا کنیم. تخریب ساختمان بتنی به روش دستی، خود شامل پنج گام می شود. در صورت ایجاد خطا در هر کدام از این مراحل، می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. این گام ها عبارت اند از :

1- قطع سیستم برق و لوله کشی های ساختمان و ایجاد روشنایی موقت درون ساختمان برای کارگران

2- برداشتن عناصر غیر اساسی ساختمان مانند سقف کاذب و آسانسور

3- خراب کردن بخش های خارجی بنا که می تواند شامل بالکن و دیوارهای بیرونی باشد. هدف از انجام این کار جلوگیری از ریزش این قسمت از بنا به سمت خیابان های اطراف و آسیب دیدن وسایل نقلیه و افراد عابر می باشد.

4- خراب کردن دیوارهای درونی ساختمان بتنی که کار چندان سختی به نظر نمی رسد.

5- خراب کردن سقف ساختمان بتنی که برای راحتی بیشتر معمولا از پیکور استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی: چه قوانینی برای تخریب ساختمان وجود دارد

هزینه تخریب ساختمان بتنی

 تخریب ساختمان بتنی طبق قانون

تخریب ساختمان بتنی به جهت داشتن خطرات بالای حین کار، نیازمند توجه فوق العاده به رعایت قوانین دارد. قبل از انجام هرگونه اقدامی در ارتباط با تخریب ساختمان بتنی لازم است تا از ارگان مربوطه، مجوز تخریب بنا گرفته شود. حتما هنگام انجام تخریب، ناظر شهرداری یا یک پیمانکار بایستی حضور داشته باشد.  قبل از انجام تخریب، باید جریان برق و گاز ساختمان قطع شود. شیشه و تجهیزات فلزی ساختمان را جدا کنید. حریمی در اطراف ساختمان برای تخریب در نظر بگیرید. به ساکنین نزدیک ساختمان اطلاع رسانی زود هنگام داده شود. نخاله های ساختمانی را به سرعت از محل خارج کنید. به هیچ عنوان نخاله ها را وارد شبکه های فاضلاب شهری نکنید. این کار باعث آلوده شدن منابع آب های زیرزمینی خواهد شد.

عوامل تخریب ساختمان های بتنی

معمولا ساختمان های بتنی پس از فرسودگی نیاز به ترمیم و بازسازی پیدا می کند. اما در صورتی که این فرسودگی بیش از حد معمول باشد، نیاز به تخریب ساختمان بتنی پیدا میشود. شرایط تخریب ساختمان بتنی شامل موارد زیر می شود.

1- در صورتی که زیرسازی ساختمان بتنی سست باشد. در این حالت، امکان فرونشینی ساختمان بتنی زیاد است.

2- سرمای شدید هوا می تواند باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیر به ساختمان می شود. در این مواقع، آب منابع زیرزمینی دچار انبساط شده و ترک خوردگی ساختمان را ایجاد می کند.

3- در صورتی که در اجزای ساختمان بتنی، ترک خوردگی های عمیقی دیده شود.

4- اگر بتن به کار رفته شده در ساختن ساختمان بتنی مناسب نباشد، برای بهبود کیفیت لازم است تا ساختمان بتنی را تخریب کنند.

تخریب ساختمان بتنی طبق قانون

تخریب ساختمان با دیوار مشترک

دیوار مشترک به دیواری گفته می شود که دو ساختمان مجاور را از یک دیگر جدا می کند. طبق قوانین ساختمانی، هزینه هر گونه تعمیر یا تخریبی که به این دیوار تعلق بگیرد، بایستی بین دو صاحب ملک تقسیم شود. در صورت تمایل به تخریب قسمتی از آن که به ساختمان مجاور تعلقی ندارد، لازم است با احتیاط وارد عمل شویم تا قسمت متعلق به همسایه آسیب نبیند.

پیشنهاد می شود در این گونه مواقع از یک مهندس ساختمان یا کارشناسان شهرداری راهنمایی دریافت کنید. در این صورت گرفتار عواقب قانونی آن نخواهید شد. حتی در صورت دریافت مجوزهای لازم، بایستی قبل از انجام چنین تخریب پر از ریسکی به همسایه اطلاع داده شود. بهتر است تا ساکنین ساختمان کنار، منزل را در آن ساعات ترک کنند. در این حالت حتی در صورت بروز خطر، جان افراد به خطر نخواهد افتاد.

با ما همراه باشید: کامل‌ترین نمونه قرارداد تخریب ساختمان + نکات قانونی آن

سخن پایانی

با وجود تمام مطالب گفته شده در رابطه با تخریب ساختمان بتنی، به اهمیت انتخاب یک روش متناسب با وضعیت ساختمان پی می بریم. علاوه بر انتخاب روش مناسب، انتخاب ابزارآلات خوب و باکیفیت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با این ابزارآلات و قطعات مربوط به آن، به ویژه قطعات پیکور از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما در هر زمان آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *