چند نوع روش تخریب ساختمان وجود دارد

چند نوع روش تخریب ساختمان وجود دارد:

امروزه در بیشتر نقاط کشور به خصوص شهرهای بیشتر توسعه یافته و مدرن، شاهد جایگزینی ساختمان های قدیمی با ساختمان ها و آپارتمان های مدرن هستیم. در این گونه مواقع اولین سوالی که در ذهن انسان شکل می گیرد این است که چند نوع روش تخریب ساختمان وجود دارد و کدام بهتر است. اگر شما هم به فکر نوسازی منزل خود هستید لطفا تا انتها این مطلب آریا یدک با ما همراه باشید.

تخریب ساختمان به روش انفجار

طبیعتا با گذشت زمان بر اثر عوامل محیطی مانند تغییرات آب و هوایی، مصالح به کار رفته در ساختمان دچار فرسودگی شده و از بین می روند. اما هستند اجزاهای ساختمانی که پس از گذشت این مدت مقاوم می مانند. هم چنین ممکن است ساختمانی که بخشی از آن بر اثر حوادث طبیعی مانند زلزله یا آتش سوزی دچار تخریب شده باشند و خطر تخریب مجدد مابقی آن وجود داشته باشد. در پاسخ به این که چند نوع روش های تخریب ساختمان وجود دارد؟ می توان بیان کرد که به طور کلی تخریب ساختمانی به دو روش جزئی و کلی وجود دارند. از روش های تخریب کلی ساختمان و این گونه مصالح می توان به انفجار اشاره کرد.

البته حتما بایستی قبل از اجرای این روش ساختمان و محیط اطراف آن را از نظر مهندسی تجزیه و تحلیل کرد. هم چنین لازم است هر گونه مواد قابل اشتعال یا رادیواکتیوی که اطراف ساختمان وجود دارد، برداشته شود. به علاوه حتما باید قبل از اجرای طرح انفجار به ساکنین محل اطلاع داده شود تا از آن محل تردد انجام نشود. یکی از مواد منفجره رایج در تخریب های ساختمانی، دینامیت است که در کمترین زمان ممکن کل ساختمان را خراب خواهد کرد.

در کل بهتر است از روش های انفجار غیرالکتریکی استفاده کنیم؛ زیرا نوسانات جریان برق و الکتریسیته ممکن است باعث انفجار زودهنگام شده و عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. هم چنین در محل تخریب بایستی یک سیستم هشدار اضطراری نصب شود تا در صورت رخداد هرگونه شرایط اضطراری مانند انفجار زودهنگام به افراد خبر دهد.

تخریب ساختمان به روش انفجار

تخریب ساختمان به روش دستی

تخریب ساختمان به روش دستی از گذشته تا به کنون مود استفاده قرار می گرفته است. در این روش تخریب را از سقف ساختمان شروع کرده و به تدریج به کف ساختمان می رسیم. به همین دلیل معمولا برای ساختمان هایی با ارتفاع بیش از 20 متر مورد استفاده قرار نمی گیرد. اولین قسمتی از ساختمان که لازم است تخریب شود، بخش هایی است که به سمت خیابان یا کوچه جلو آمده اند. تخریب این بخش از نظر حفظ ایمنی وسایل و فرادی که در محیط اطراف در حال رفت و آمد هستند از مهم ترین قسمت های کار به حساب می آید.

از بهترین وسایل برای تخریب های دستی ساختمان، چکش هیدرولیکی هستند. وجود لوازم چکش هیدرولیکی در کنار بیل های مکانیکی به تخریب راحت تر ساختمان کمک شایانی می کند. این لوازم چکش هیدرولیکی دارای انواع مختلفی از نظر قدرت دستگاه، ضخامت قلم به کار رفته در آن و غیره هستند که با توجه به نوع پروژه تان بایستی بهترین دستگاه را خریداری و استفاده کنید.

روش تخریب ساختمان های بلند

تخریب ساختمان های بلند به خصوص اگر در نقاط شلوغ و پرتردد شهر قرار داشته و یا در فواصل کمی نسبت به هم ساخته شده باشند، کار بسیار دشواری است. امروزه برای تخریب ساختمان های بلند از روش نوین تکورپ ( Tecorep) استفاده می شود. این روش برای اولین بار توسط یک شرکت ژاپنی برای از بین بردن یک هتل 40 طبقه با موفقیت به کار برده شد. این روش اکنون به طور گسترده در هر نقطه ای از دنیا اجرا می شود.

تکورپ در واقع نوعی تکنیک انفجاری است. ابتدا یک ورقه بزرگ فولادی در اطراف و بالای ساختمان قرار می گیرد تا گرد و غبار ناشی از انفجار به فضاهای اطراف پراکنده نشود. از نکات جالب تکورپ این است که اثرات انفجار از بیرون قابل مشاهده نیست. هم چنین به علت رخداد انفجار در یک محیط بسته میزان سر و صدای ناشی از آن به شدت کاهش پیدا می کند.

تخریب ساختمان به روش دستی

نحوه تخریب ساختمان با دیوار مشترک

تخریب ساختمان هم مانند هر کار عمرانی دیگر دارای یک سری قوانین و نکات مهم است. بهتر بدانید که در صورت عدم رعایت آن ها مجوز تخریب را از مراجع بالاتر دریافت نخواهید کرد. اولین کار قطع انشعابات آب، برق و گاز ساختمان است. پس از آن باید وسایل و تجهیزات مربوطه مانند شلنگ گاز و کابل های برق را از محیط جمع آوری کنید. هم چنین توصیه می شود هرگونه تجهیزات شیشه ای مانند پنجره برداشته شود و درهای ساختمان نیز به بیرون از ساختمان منتقل شود.

هزینه تخریب ساختمان

میزان هزینه لازم برای این کار نیز به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال هر چقدر دوام و استحکام یک بنا بیشتر باشد هزینه خرابی آن تیز بیشتر خواهد بود. کیفیت مصالح به کار رفته در ساخت بنا نیز بر روی قیمت نهایی تخریب تاثیر می گذارد. در نهایت هم باید گفت هر چه عمر بنا و مساحت آن بیشتر باشد هزینه تخریب ساختمان بالاتر می رود.

دیوار مشترک بزرگ ترین معضل تخریب ساختمان

از مشکلات رایجی که حین تخریب ساختمان ممکن است برای افراد ایجاد شود، وجود یک دیوار مشترک بین دو ساختمان می باشد. حتما لازم است قبل از انجام هرگونه اقدامی برای تخریب تکیه دادن دیوار ساختمان بر دیوار همسایه را بررسی کنید. به سبب حساس بودن این مرحله بهتر است تخریب دیوار مشترک به وسیله چکش و قلم های تخریب مخصوص خود انجام شود.

پس از برداشتن دیوار مشترک به سبب در معرض آب و هوا قرار گرفتن دیوار همسایه بهتر است روی آن را با پلاستیک بزرگ پوشش دهید. در نتیجه در صورت بارش باران، رطوبت به دیوار نفوذ نکرده و منجر به خرابی آن نخواهد شد. هم چنین برای رعایت بیشتر ایمنی می توانید از همسایه خود خواهش کنید در زمان تخریب، ساختمانش را ترک کند تا خطری جانش را تهدید نکند.

بیشتر بخوانید: قبل از تخریب ساختمان چه اقداماتی باید انجام شود 

نحوه تخریب ساختمان با دیوار مشترک

سخن پایانی

با توجه به تمام مطالب گفته شده در مورد انواع مختلف روش های تخریب ساختمانی، به اهمیت رعایت نکات مربوط به آن پی می بریم. اگر شما هم قصد نوسازی یا تغییر کاریری ملک خود را دارید،ف می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به تخریبات ساختمانی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. تیم حرفه ای و متخصص ما در هر زمان آماده راهنمایی و پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان می باشد.

با ما همراه باشید: لوازم تخریب ساختمان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *